Etä- ja hybridityöaineistot uudistettu
Työturvallisuuskeskuksen palveluryhmä on uudistanut työpaikoilla ahkerasti hyödynnetyt digijulkaisut Etätyössä turvallisesti sekä Etäjohtaminen ja virtuaalinen vuorovaikutus työyhteisössä. Ensimmäisessä kuvataan etä- ja hybridityöhön liittyviä lainsäädännön velvoitteita, suosituksia ja hyviä käytäntöjä työturvallisuuden ja työsuojelun yhteistoiminnan näkökulmasta. Jälkimmäinen täydentää kokonaisuuden johtamista, kokouskäytäntöjä ja työhyvinvointia korostaen.
Työympäristön ratkaisuja ja toimintatapoja kannattaa pohtia työpaikoilla yhteisvoimin:
- Mikä on kunkin kohdalla ensisijainen ja paras työn tekemisen paikka?
- Miten luodaan ja varmistetaan terveellinen ja turvallinen työ ja työympäristö kaikille?
- Miten tuetaan yhteistyötä, yhteistoimintaa, yhteisöllisyyttä ja yhteistä oppimista?
Muistilista etä- ja hybridityön kehittämiseen:
- Sopimus, säännöt, käytännöt, arviointi, kehittäminen yhdessä
- Yhteiset periaatteet, yksilölliset ratkaisut
- Yhteydenpito- ja vuorovaikutuskäytännöt toimiviksi
- Työssä suoriutumisen, kuormittumisen, työajan ja työilmapiirin seurannan käytännöt toimiviksi
- Tietoturva-asiat kuntoon
- Kalusteet ja työvälineet kuntoon
- Ongelmiin tarttuminen nopeasti
- Reflektio myös asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa: mikä toimii, mikä ei?
- Hybridimalli rakentuu käytännön kautta, joustavana ja kehittyvänä prosessina.