Työterveyshuolto
Työterveyshuoltolaki edellyttää, että työntekijät, työnantaja ja työterveyshuolto yhteistoimin edistävät työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisyä, työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa ja työyhteisön toimintaa.
Työnantajan tulee myös käyttää riittävästi työterveyshuollon ammattihenkilöitä ja heidän tarpeellisiksi katsomiaan asiantuntijoita työterveyshuollon suunnittelua, toteuttamista sekä kehittämistä ja seurantaa koskevissa asioissa siten kuin työterveyshuollon toteuttamiseksi hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti on tarpeen.
Työterveyshuollon edustaja voi olla mukana työsuojelutoimikunnan toiminnassa asiantuntijajäsenenä tai kutsuttuna tarvittaessa asian käsittelyn niin vaatiessa.
Työterveyshuollon edustaja on mukana työyksikkötason yhteistoiminnassa ainakin lakisääteisten työpaikkaselvitysten kautta ja tarvittaessa järjestää myös neuvontaa ja ohjausta työyhteisölle esimerkiksi ergonomia-asioissa.
Yksittäisen työntekijän terveysasioita käsitellään työterveyshuollossa luottamuksella työntekijän kanssa ja tarvittaessa työkykyneuvottelussa, jossa myös esihenkilö on paikalla. Työkykyneuvottelussakin työntekijän terveystietoja käsitellään vain työntekijän luvalla.