Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Päivitetty julkaisu: Epäasiallisen kohtelun ehkäisy ja käsittely työpaikalla

Työturvallisuuskeskuksen palveluryhmä on päivittänyt Epäasiallisen kohtelun ehkäisy ja käsittely työpaikalla -julkaisun, jonka tarkoituksena on tukea työpaikkoja epäasiallisen kohtelun ehkäisyssä ja käsittelyssä sekä näihin liittyvien toimintamallien ja -ohjeiden laatimisessa. Julkaisu pohjautuu lainsäädännön ohella hyviin käytäntöihin.

Julkaisussa
määritellään keskeiset käsitteet ja kuvataan ammatillisen työkäyttäytymisen
periaatteita. Lisäksi annetaan toimintaohjeita epäasiallisen kohtelun varalle
ja käsitellään erityisesti työnantajan toimintaa epäasiallisen kohtelun
selvittämisessä ja poistamisessa. Loppuosassa kerrotaan työsuojeluviranomaisen
toiminnasta epäasiallisen kohtelun valvonnassa.

Julkaisussa
on mukana on esimerkkejä tilanteista, joita voidaan pitää epäasiallisena
kohteluna ja jotka eivät sitä ole. Näin julkaisu toimii tukena, kun työntekijä
tai esihenkilö arvioivat, täyttääkö havaittu kielteinen toiminta epäasiallisen
kohtelun tunnusmerkit.

Epäasiallisen
kohtelun ehkäisy ja käsittely työpaikalla -julkaisu on suunnattu työpaikkojen
johdolle, esihenkilöille, henkilöstöasioita hoitaville, työsuojelun
yhteistoimintahenkilöille, luottamusmiehille ja työntekijöille sekä
työterveyshuollon ja oppilaitosten käyttöön. Se on saatavilla suomeksi,
ruotsiksi ja englanniksi.

Tilaa julkaisu verkkokaupasta tai lataa maksuton pdf:

Julkaisua
täydentää Työturvallisuuskeskuksen video, jossa kerrotaan, miten esihenkilön
tulisi toimia eri vaiheissa puuttuessaan epäasialliseen kohteluun. Häirintä ja epäasiallinen kohtelu – Esihenkilö, toimi näin -video löytyy myös ruotsiksi ja
englanniksi tekstitettynä Psykososiaalinen kuormitus hallintaan -soittolistalta
Työturvallisuuskeskuksen YouTube-kanavalla.