Esihenkilö – sinun ei tarvitse selvitä yksin
Kohtaamispaikalle ovat tervetulleita kaikki esihenkilöt
Esihenkilöiden kohtaamispaikka on avoinna kenelle tahansa esihenkilötehtävässä toimivalle työpaikan toimialasta ja koosta sekä omasta esihenkilöroolista riippumatta. Palvelua kehittäessämme kiteytimme sen tarkoituksen seuraavasti: ”Esihenkilöiden kohtaamispaikka on tarkoitettu tilanteisiin, joissa huomaat pähkiväsi sitä, mitenhän tässä olisi hyvä toimia”.
Kohtaamispaikka kokoaa kolme palvelua
Kohtaamispaikkaan sisältyvät maksuttomat vertaistunnit mahdollistavat keskustelun työpaikkojen käytännöistä, kokemusten jakamisen ja keskinäisen sparraamisen. Huomaat keskusteluissa, että muillakin on vastaavia tilanteita ja että joku toinenkin on törmännyt niihin. Vertaistunti käynnistyy lyhyellä asiantuntija-alustuksella. Sen jälkeen osallistujat siirtyvät luottamuksellisiin pienryhmäkeskusteluihin. Jokainen osallistuja rajaa itse sen, mitä haluaa tuoda keskusteluun.
Syyskaudella 2024 vertaistunteja järjestetään verkon yli perjantaiaamuisin klo 8-9. Aiheet ovat:
- 20.9.2024 Henkilökohtaiset edellytykset työsuojelussa
- 11.10.2024 Työterveysneuvottelu
- 15.11.2024 Työyhteisösovittelu konfliktien käsittelyn menetelmänä
Voit jo nyt ilmoittautua mukaan Työturvallisuuskeskuksen koulutuskalenterin kautta. Huomaa, että osallistujamäärä on rajoitettu.
Työsuojelun perusasiat kuntoon -digituki auttaa sinua työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin perusasioissa. Myös tämä palvelu on maksuton. Digituki on tarkoitettu tilanteisiin, joissa
- etsit keskustelukumppaniksi luotettavaa ja asiantuntevaa työturvallisuus- ja työhyvinvointityön asiantuntijaa
- haluat tukea, varmuutta ja rohkaisua työsuojelutehtävien hoitamiseen omalla vastuualueellasi
- mietit, mitä välineitä ja toimintatapoja voisit käyttää työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin edistämisessä
- haluat kehittää työsuojeluyhteistyötä.
Syyskaudella 2024 otamme käyttöön myös verkkosivun, johon kokoamme esihenkilöille suunnattuja aineistoja Työturvallisuuskeskuksen verkkopalvelussa. Löydät tuolloin yhdestä paikasta tietoja ja neuvoja esimerkiksi työuran eri vaiheisiin ja tilanteisiin, joihin voi liittyä työntekijöiden erilaisia tarpeita, sekä työnantajan ja esihenkilön mahdollisuuksia ottaa niitä huomioon. Ilmoitamme palvelun tämän osan käyttöönottamisesta erikseen. Palvelua kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa myös vuonna 2025.