Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Marraskuu tulee – on aika keventää työkuormitusta

Blogi
Kuva: Mikael Ahlfors

Työturvallisuuskeskus järjestää jälleen marraskuussa #KevennäKuormitusta-kampanjan, jonka tavoitteena on psykososiaalisen työkuormituksen keventäminen.

Kerromme 1.11. alkaen arkipäivisin neljän viikon ajan jonkin vinkin, jolla työyhteisö yhdessä tai yksittäinen työntekijä voi vaikuttaa työkuormitukseen – sitä keventävästi. Mukana on sekä kuormituksen lähteitä vähentäviä että voimavaroja, myönteisiä piirteitä ja tekijöitä, vahvistavia asioita. Vaikka näkökulmana on työn sisältöön, työjärjestelyihin ja työyhteisöön toimintaan liittyvät asiat, monet vinkeistä soveltuvat myös fyysisen työkuormituksen keventämiseen.

Kampanjamme on tietoisesti vakiintunut marraskuulle, jolloin elämme keskellä pimenevää syyskautta. Mitä pidemmälle marraskuu etenee, sitä todennäköisemmin työrupeamat alkavat hämärässä ja päättyvät hämärässä. Valon vähäisyys saattaa tuntua mielialassa ja vireystilassa. ”Vastaiskuksi” tälle kampanjassa on mukana toivottavasti iloa ja hyvää mieltä tuovia toimintatapoja.

Monella meistä työpäivä kuluu edelleen verkossa. Niinpä tänäkin vuonna olemme pitäneet mielessä etä- ja hybridityön näkökulman. Emmekä tälläkään kertaa ole unohtaneet kokonaisvaltaisen palautumisen merkitystä.

Tuttuun tapaan julkaisemme marraskuun päättyessä Työturvallisuuskeskuksen verkkopalvelussa (ttk.fi) ja YouTube-kanavalla koonnin kaikista keventämisvinkeistä. Koontia ja yksittäisiä vinkkejä voi vapaasti jakaa työpaikoilla ja verkoistoissa.

Viime vuonna #KevennäKuormitusta-vinkit olivat puhekuplien muodossa. Mitä on vuorossa tällä kertaa? Se selviää maanantaina 1.11. aamupäivällä.

Tule mukaan keventämään työkuormitusta! Poimi työyhteisöösi parhaiten sopivat vinkit Työturvallisuuskeskuksen sosiaalisesta mediasta: facebook(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), Instagram(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), LinkedIn(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), Twitter(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) ja YouTube(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

Terveyttä, iloa ja sopivasti kuormittavaa työtä tuleviin viikkoihin!

Kirjoittaja

JK. Vaikka kampanja kestää vain marraskuun ajan, tavoitteena on, että siihen sisältyvät vinkit olisivat käytössä työpaikoilla myöhemminkin. Työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin edistäminen on jatkuvaa työtä ja onnistuu parhaiten yhdessä tekemällä.