Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Apua työsuojelun perusasioihin helposti ja nopeasti

Blogi
Työturvallisuuskeskuksen missiona on levittää kaikille työpaikoille osaamista ja intoa parantaa työturvallisuutta yhdessä. Yksi tapa toteuttaa tätä missiota on tarjota maksutonta neuvontaa työsuojeluasioissa digituki-palvelun kautta.
Eero Honka, kuva: Mikael Ahlfors

Työsuojelun perusasiat kuntoon -digituki on palvelu, josta voit varata itsellesi maksuttoman neuvonta-ajan työsuojeluasioissa. Digituki vastaa sinulle silloin, kun kysymys on akuutti eikä ehkä juuri siihen hetkeen ole mahdollisuutta odottaa asiasta toteutettavaa koulutusta. Kokemukset digituen tarpeesta ja onnistumisesta ovat hyvin myönteisiä sekä asiakkaiden antaman palautteen että asiantuntijoiden kokemuksen perusteella.

Digituki on palvelu, josta voit varata itsellesi maksuttoman neuvonta-ajan työsuojeluasioissa.

Digituessa käsiteltävät kysymykset käsittelevät työturvallisuuden sisältöjä ihan kaikilta osin. Kysytään työsuojeluvaltuutetusta, kysytään riskienarvioinnista, kysytään päihteistä, ylimmän johdon ja esihenkilöiden tehtävistä ja niin edelleen. Omalta osaltani olen kokenut perusasioihin vastaamisen ja opastamisen olevan työni tärkeimpiä hetkiä. Ne ovat hetkiä, joissa koen työssäni suurta merkityksellisyyttä. Koen ja tiedän auttavani ihmistä, joka tarvitsee siinä hetkessä apua. Olen auttanut yhteistyön korjaamisessa, aloittamisessa ja kehittämisessä. Olemme rakentaneet ihan yksittäisiä ratkaisumalleja työpaikan ongelmiin ja yhtä lailla askeleita hyvästä tasosta kohti erinomaista. On myös varsin tyypillistä, että asiakas tarvitsee vain vahvistuksen omalle tiedolleen.

Digituki on välineenä antanut minulle suoran yhteyden sinne, missä osaamistani tarvitaan. En aina osaa heti vastata asiakkaan välillä vaikeisiinkin kysymyksiin, mutta tunnen organisaatiomme varsin hyvin ja osaan ohjata oikean tiedon äärelle. Välineenä digituki on minulle suora ikkuna kentälle: kuulen, mistä kentällä puhutaan. Kuulen, mistä on vaikeaa löytää tietoa. Saan työskennellä suoraan ihmisten kanssa, luottamuksella. Minut tekee varsin nöyräksi se luottamus, jonka asiakkaamme minulle osoittavat keskusteluissa. Luotetaan siihen tietoon, joka minulla on ja luotetaan siihen, että keskustelu jää välillemme. Luotetaan ja ymmärretään myös se, ettei minulla ole jokaiseen tilanteeseen vastausta, osaan vain osoittaa suuntaa, johon tulee kulkea. Yhtä lailla minä luotan asiakkaan esittämiin asioihin. Minä olen sen luottamuksen arvoinen, jonka saan.

Vastaamme missiomme haasteeseen tuottamalla tietoa ja välineitä työpaikkojen käyttöön. Toteutamme tätä niin voimallisesti, että joissain tilanteissa tiedon määrä ja sieltä oikean löytäminen muuttuu hankalaksi. Oletko jo tilannut Työturvallisuuskeskuksen YouTube-kanavan(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)? Seuraatko meitä somessa? Olethan huomannut uusimman uutiskirjeemme? Hei, vilkaisithan koulutuskalenteriamme? Olemme aktiivisia yhdessä verkostomme kanssa. Saamme aikaiseksi ja vastaamme nopeasti kentän tarpeeseen verkostomme kanssa. Välillä tässä mukana pysyminen tuottaa työsuojelutoimijalle ongelmia: löytää haluttua tietoa juuri siinä hetkessä, kun tietoa tarvitaan.

Näihin kaikkiin kysymyksiin ja moniin muihin voit rohkeasti lähteä etsimään vastausta yhdessä asiantuntijamme kanssa työsuojelun digituesta. Varaa maksuton aika, mutta varaa pian! Ajat ovat suosittuja ja niitä on vain rajoitetusti tarjolla.

Kirjoittaja