Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Esihenkilö – sinun ei tarvitse selvitä yksin

Blogi
Työturvallisuuskeskus ottaa tänä vuonna käyttöön Esihenkilöiden kohtaamispaikka -palvelun, joka muodostuu kolmesta osasta. Palvelun tarkoituksena on mahdollistaa verkostoituminen ja vertaisoppiminen. Kohtaamispaikka myös tarjoaa esihenkilöille tukea ajankohtaisten ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi, kun aihepiirinä on työturvallisuus, työsuojelu tai työhyvinvointi.
Kuva Mikael Ahlfors

Kohtaamispaikalle ovat tervetulleita kaikki esihenkilöt

Esihenkilöiden kohtaamispaikka on avoinna kenelle tahansa esihenkilötehtävässä toimivalle työpaikan toimialasta ja koosta sekä omasta esihenkilöroolista riippumatta. Palvelua kehittäessämme kiteytimme sen tarkoituksen seuraavasti: ”Esihenkilöiden kohtaamispaikka on tarkoitettu tilanteisiin, joissa huomaat pähkiväsi sitä, mitenhän tässä olisi hyvä toimia”.

Kohtaamispaikka kokoaa kolme palvelua

Kohtaamispaikkaan sisältyvät maksuttomat vertaistunnit mahdollistavat keskustelun työpaikkojen käytännöistä, kokemusten jakamisen ja keskinäisen sparraamisen. Huomaat keskusteluissa, että muillakin on vastaavia tilanteita ja että joku toinenkin on törmännyt niihin. Vertaistunti käynnistyy lyhyellä asiantuntija-alustuksella. Sen jälkeen osallistujat siirtyvät luottamuksellisiin pienryhmäkeskusteluihin. Jokainen osallistuja rajaa itse sen, mitä haluaa tuoda keskusteluun.

Syyskaudella 2024 vertaistunteja järjestetään verkon yli perjantaiaamuisin klo 8-9. Aiheet ovat:

Voit jo nyt ilmoittautua mukaan Työturvallisuuskeskuksen koulutuskalenterin kautta. Huomaa, että osallistujamäärä on rajoitettu.

Työsuojelun perusasiat kuntoon -digituki auttaa sinua työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin perusasioissa. Myös tämä palvelu on maksuton. Digituki on tarkoitettu tilanteisiin, joissa

Syyskaudella 2024 otamme käyttöön myös verkkosivun, johon kokoamme esihenkilöille suunnattuja aineistoja Työturvallisuuskeskuksen verkkopalvelussa. Löydät tuolloin yhdestä paikasta tietoja ja neuvoja esimerkiksi työuran eri vaiheisiin ja tilanteisiin, joihin voi liittyä työntekijöiden erilaisia tarpeita, sekä työnantajan ja esihenkilön mahdollisuuksia ottaa niitä huomioon. Ilmoitamme palvelun tämän osan käyttöönottamisesta erikseen. Palvelua kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa myös vuonna 2025.

Kirjoittajat