Samarbete i företagshälsovård
Företagshälsovårdens centrala uppgifter är att i samverkan med arbetsplatsen främja arbetstagarnas hälsa och arbetsförmåga, säkerheten vid utförandet av arbetet och arbetsgemenskapens funktion samt att förebygga sjukdomar och olycksfall som anknyter till arbetet.
Osion alasivut
Rusmedel och deras effekter i arbetslivet
- Rusmedelskultur som förebyggare av rusmedelsskador på arbetsplatsen
- Antidrogprogram
- Bedömning av risker ur det förebyggande rusmedelsarbetets perspektiv
- Lagstiftning som styr förebyggandet av rusmedelsskador
- Samarbete för hantering av rusmedelsskador
- Identifiering av missbruksproblem
- Ingripa i och ta upp missbruksproblem
- Berusad på arbetsplatsen
- Narkotikatestning
- Vårdhänvisning
- Företagshälsovårdssamarbete i hanteringen av missbruksproblem
I Finland ålägger företagshälsovårdslagen (1383/2001)(öpnas i nytt fönster, du flyttas till en annan tjänst) arbetsgivaren att ordna företagshälsovård för personalen, då företaget har en eller flera anställda, oberoende av deras uppgifter eller av anställningens längd.
Att ordna förebyggande företagshälsovårdstjänster är en lagstadgad uppgift för arbetsgivaren. Att ordna sjukvård är däremot frivilligt. Företagare kan skaffa företagshälsovårdstjänster också för sig själva.