Arbetsplatsutredning
Företagshälsovårdens innehåll och planeringen av verksamheten baserar sig på en arbetsplatsutredning. Arbetsplatsutredningen bedömer hälsofaror och olägenheter till följd av arbetet, arbetsmiljön och arbetsgemenskapen samt belastningsfaktorernas och resursernas betydelse för arbetstagarnas hälsa och arbetsförmåga. Samtidigt bedömer man även arbetsplatsens behov av första hjälpen-beredskap.
Arbetsplatsutredningarna utnyttjar befintliga utredningar och undersökningar, till exempel arbetsgivarens egen farobedömning, mätningar eller granskningar.
Arbetsplatsutredningar delas upp enligt omfattning och grundlighet i grundläggande och riktad utredning. En grundläggande arbetsplatsutredning består av en förundersökning och besök på arbetsplatsen.
För att företagshälsovårdens innehåll ska motsvara arbetsplatsens behov, utreds
- arbetets fysikaliska, kemiska och biologiska exponeringar, förekommer det till exempel buller, damm, använder man kemikalier, samt vilka skydd behövs
- arbetets fysiska och psykosociala belastning, såsom arbetsställningar, lyft, brådska och hot om våld
- arbetstagarnas hälsotillstånd samt arbets- och funktionsförmåga
- sjukdomsrisker som beror på arbetstagarens individuella egenskaper
- fara och hot om en yrkessjukdom, olycka samt våld till följd av arbetet
- arbetsrelaterade och andra sjukdomar som är kopplade till arbetet
- arbetstidsarrangemang
- ändrade arbetsförhållanden och personalens ändringssituationer
- personalstrukturen och personalens tillstånd
- faror och olägenheter kopplade till arbetsavtals- och anställningsförhållandeformerna
- arbetsplatsens möjligheter till individuella arbetsarrangemang som grundar sig på arbetsförmågan
- kombinationseffekten av tidigare nämnda och eventuella andra faktorer.
En arbetsplatsutredning görs alltid som samarbete mellan arbetsplatsen och företagshälsovården. Från arbetsplatsen kan arbetarskyddschefen och -fullmäktige, chefer och arbetstagare delta.
Företagshälsovårdspersonalen bedömer arbetsmiljöns betydelse för hälsan och arbetsförmågan med hjälp av uppgifter, observationer, samtal och vid behov mätningar som samlats in under ett besök på arbetsplatsen. Därtill kan intervjuer eller enkäter användas för att utreda arbetsklimatet och belastningsfaktorerna.
En grundläggande utredning utförs när företagshälsovården börjar och den ses över när
- företagshälsovårdens verksamhetsplan uppdateras
- arbetsplatsens arbetsförhållanden ändras väsentligt eller
- på grund av uppgifter som samlats hos företagshälsovården
- uppdateras emellertid med 3–5 års mellanrum.
Arbetsgivaren och en företrädare för arbetarskyddet får en rapport över arbetsplatsutredningen, som innehåller ett sammandrag av arbetets faror och hälsorisker samt förslag på åtgärder.
Rapporten innehåller även ett sammandrag som baserar sig på arbetsplatsens exponeringar om nödvändiga lagstadgade hälsoundersökningar. Rapporten behandlas på arbetsplatsen tillsammans med arbetstagarna. Företagshälsovården kan med fördel delta i behandlingen. Arbetsplatsutredningen skall vara framlagd för personalen på arbetsplatsen.
Riktade arbetsplatsutredningar
På arbetsplatsen görs vid behov även riktade arbetsplatsutredningar. De granskar utvalda ämnen grundligare, vilket även gör att åtgärdsförslagen om hur arbetsmiljön kan utvecklas blir mer exakta och konkreta. Till exempel fokuserar en riktad ergonomisk utredning på fysiska belastningsfaktorer. En riktad utredning kan också fokusera på arbetsplatsens kemikalierisker, psykosociala belastningsfaktorer eller andra förhållanden som kräver noggrannare utredning.