Etisk och emotionell belastning
Eettinen kuormitus tarkoittaa stressin ja kuormittuneisuuden kokemuksia, jotka aiheutuvat eettisistä haasteista. Eettistä kuormitusta syntyy kun henkilökohtaiset arvot ovat ristiriidassa toimintaympäristön kanssa.
Emotionaalinen (affektiivinen) kuormitus syntyy tyypillisesti erilaisista psykologisen ja sosiaalisen uhan kokemuksista kuten epäluottamuksesta, epäoikeudenmukaisuudesta, joukon ulkopuolelle ja huomiotta jäämisestä, arvostuksen puutteesta tai psykologisesta turvattomuudesta.
Etisk belastning avser upplevelser av stress och belastning som orsakas av etiska utmaningar. Etisk belastning uppstår när personliga värderingar strider mot verksamhetsmiljön.
Emotionell (affektiv) belastning uppstår vanligtvis från olika upplevelser av psykologiskt och socialt hot, såsom misstro, att bli utanför gruppen eller inte uppmärksammas, brist på uppskattning eller psykologisk osäkerhet.
Etiskt belastande är situationer där en person är omedveten om vad som är rätt eller av tillräckligt bra kvalitet, eller situationer som är förknippade med alltför mycket ansvar i förhållande till möjligheterna till handling.
Exempel på etisk belastning
- att fatta svåra beslut ensam
- inriktning av knappa resurser
- en känsla av hjälplöshet och otillräcklighet i interaktionssituationer.
Emotionell belastning förekommer vanligen också bland personer som arbetar i kundtjänstuppgifter. Arbetsuppgifterna kan vara krävande och kundernas situationer svåra. Människoöden och deras lidande påverkar oundvikligen även personen som hjälper dem. Arbetstagarna kan också utsättas för trakasserier, osakligt bemötande eller hot om våld i sitt arbete.