Fyysinen työkuormitus

Työtehtäviin tarvitaan erilaisia fyysisiä ominaisuuksia ja taitoja, kuten lihasvoimaa, kehon hallintaa, nopeutta ja tarkkuutta. Työn fyysisiä kuormitustekijöitä ovat työasennot, työliikkeet, liikkuminen ja fyysisen voiman käyttö. Liiallinen fyysinen kuormitus on yhteydessä tuki- ja liikuntaelinoireisiin. Työn tulisi olla sopivasti kuormittavaa henkilön terveys ja toimintakyky huomioon ottaen.


Töiden suunnittelulla vaikutetaan fyysiseen kuormittavuuteen

Työn fyysiseen kuormittavuuteen vaikutetaan huolehtimalla tilojen ja työprosessien hyvästä suunnittelusta ja käytettävien työvälineiden tarkoituksenmukaisuudesta. Kuormitusta voi vähentää työpisteen säädöillä ja vaihtelemalla työtapoja. Työvälineiden ja kalusteiden tulee olla säädettävissä erikokoisten työntekijöiden tarpeiden mukaan.

Kun eri työtehtävät liittyvät toisiinsa, on tärkeää suunnitella työtilat ja -järjestelyt siten, että eri toiminnot ovat lähellä toisiaan ja tavaroiden kuljettamista on mahdollisimman vähän.

Hyvä järjestys ja siisteys edistävät työn sujumista ja tehostavat työskentelyä, kun aikaa ei kulu turhaan tavaroiden etsimiseen ja siirtämiseen. Kun tavaroita ei ole jätetty kulkuväylille, työskentely ja liikkuminen on sujuvaa ja turvallista.

Työtilojen ahtaus ei saa johtaa siihen, että joudutaan tarpeettomasti työskentelemään huonoissa työasennoissa esimerkiksi selkä kumarassa tai kieryneenä.

Perehdyttämisellä ja työnopastuksella edistetään oikeiden työasentojen ja -liikkeiden omaksumista. Töiden sisältöjö kehittämällä voidaan vaikuttaa toistuviin yksipuolisiin työliikkeisiin. Työn monipuolistaminen esimerkiksi työkierron avulla antaa vaihtelua työpäivään ja muutosta työn aiheuttamaan rasitukseen.

Työssä, joka sisältää jatkuvia toistoliikkeitä, nostamista ja kantamista, työn tauotus on tärkeää.


Työasennot ja työliikkeet

Työasentoja ja -menetelmiä suunniteltaessa tulee välttää nivelten ääriasentoja ja toispuolista ja yksipuolista kuormitusta. Pitkään samanlaisena jatkuva työasento voi aiheuttaa staattista, pysyvää lihasjännitystä ja sen seurauksena erilaisia oireita ja kiputiloja.

Haitallisten työasentojen ohella myös ulkoiset olosuhteet, kuten veto ja kylmyys, vaikuttavat siihen miten elimistö kuormittuu.

Kaikkia hankalia työasentoja ja työliikeitä  ei voida poistaa ja ensisijaisesti tulee vähentää niiden toistoja ja ajallista kestoa liikuntaelimistön ylikuormittumisen välttämiseksi.

Seisomatyö

Paikallaan seisominen rasittaa alaraajojen lihaksia ja verenkiertoa huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi kävely ja liikkuminen.

Seisomatyötä on hyvä monipuolistaa mahdollisuuksien mukaan istumatyöllä ja mahdollistaa istuminen taukojen aikana. Seisaaltaan tehtävässä työssä voidaan käyttää hyväksi erilaisia seisomatukia.

Siesomatyöpisteeseen suositellaan alustaksi kumimattoa selän ja alaraajojen haitallisen kuormituksen vähentämiseksi.

Seisoma-asennon etuna on hyvä ulottuvuus ja mahdollisuus käyttää voimaa tehokkaammin kuin istuessa.

Istumatyö

Istumatyö pelkästään kuormittaa elimistöä yksipuolisesti ja liian vähän. Istumatyössä kuormittuvat selkä, niska ja kaularanka.

Istumatyötä on hyvä pyrkiä monipuolistamaan seisomista ja liikkumista sisältävillä työtehtävillä.  Istumatyö on energian kulutukseltaan kevyttä. Siihen liittyy kuitenkin monenlaisia ergonomisia ongelmia, esimerkiksi pitkään  samassa asennossa tehtävä työ, yläraajojen yksipuoliset, nopeat liikkeet tai tarkan näkemisen vaatimukset.

Lisätietoa näyttöpäätetyöstä
Toimistotyöpisteen ergonomia

Turvallisen ja terveellisen käsin tehtävän nostotyön periaatteet

  • ota hyvä ote taakasta
  • varaa nostolle riittävästi tilaa
  • pidä selkä mahdollisimman suorassa noston aikana
  • kyykistyessä pidä jalkaterät ja polvet riittävän etäällä toisistaan
  • pidä taakka mahdollisimman lähellä vartaloa
  • vältä selän kiertoja ja taivutuksia noston aikana
  • pidä nostosuoritus tasaisena vältä riuhtauksia tai äkillisiä nykäyksiä.



kuvitus_tyopoyta

Koulutusta työsuojelusta ja työhyvinvoinnista

Lähiopetuksena tai verkossa, myös omalle työpaikallesi räätälöitynä.

Tutustu koulutustarjontaan
eu_kampanja_2018

Tunnista ja hallitse kemialliset tekijät työpaikalla 2018-2019

Hyvien käytäntöjen kilpailu, hakuaika päättyy 18.1.2019

Ilmoita työpaikkasi hyvä käytäntö kampanjan kilpailuun
eu_kampanja_2018

Terveellinen työ kampanja 2018-2019

Telma 3_18

Telma-lehti 3/2018: Kemialliset riskit

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje