Siirry sisältöön
Etusivu
Työturvallisuuskeskus

Tee tekstistä silmäiltävää ja ilmavaa: kirjoita 3-4 riviä ja lisää sen jälkeen kappalejako. Mainitse ensimmäisessä tekstikappaleessa perusmuodossaan hakusana tai hakusanat, joilla haluat sivun löytyvän hakukoneista. Voit miettiä siis yhden hakutermin, jolla käyttäjä voisi löytää tiensä sivulle hakukoneen kautta. Toista tätä hakutermiä sisällössä. 

Pidä kappaleet lyhyinä ja virkkeet tiiviinä. Kirjoita mieluummin lyhyitä virkkeitä, sillä käyttäjät eivät jaksa netissä lukea monipolvisia ja pitkiä virkkeitä. Vältä lauseenvastikkeita ja passiivia, jos voit. Tekijän ilmaiseminen ja persoonamuotoiset verbit auttavat käyttäjää ymmärtämään viestisi paremmin. 

Käytä väliotsikoita ahkerasti H2

Käytä väliotsikoita runsaasti. Tee otsikot otsikkotyyleillä: H1, H2, H3, H4 jne. Pelkästään lihavointi ei riitä otsikon muotoiluun, sillä silloin otsikko ei erotu visuaalisesti oikein eikä ole teknisesti saavutettava. 

Muista siis nämä: 

Otsikoi saavutettavasti H2

Otsikoi lyhyesti ja ytimekkäästi. Otsikon täytyy kuvata kappaleen sisältöä, ja monesti lausemuotoinen otsikko on selkeä.

Hyvä otsikot tekevät tekstistä helposti silmäiltävää. Otsikoiden avulla lukija saa nopeasti yleiskuvan tekstistä. Otsikot myös auttavat lukijaa suunnistamaan tekstissä hänelle kiinnostaviin kohtiin. Myös monet ruudunlukijaohjelman käyttäjät selaavat sivun sisällön hyppäämällä otsikosta otsikkoon. 

Muista, että pääotsikko voi olla erilainen kuin valikossa näkyvä, sivulle johtava teksti tai välilehdessä näkyvä sivun nimi. Usein viimeksi mainitut ovat lyhyempiä.

Pääotsikko voi olla pidempi ja esimerkiksi lausemuotoinen. Jos haluat sivun nimen sijaan käyttää sivulla pidempää pääotsikkoa, syötä pitempi pääotsikko ylläpidon puolella sisältöeditorin alaosassa olevaan ”Sivun ylätunniste” -kohtaan.

Kun luettelet, tee lista H2

Tee saavutettavia linkkejä H2

Linkkiteksti on se teksti, joka on klikattava. Tämän tekstin täytyy kuvata linkin kohdetta mahdollisimman selväsanaisesti, jotta käyttäjä tietää, mitä linkistä tapahtuu. 

Jos linkki vie pois sivustolta, se tulee kertoa käyttäjälle joko linkkitekstissä tai sen lähellä. Samoin pitää kertoa käyttäjälle, jos linkin kohde on erikielinen kuin sivu, jolla linkki on. Myös linkistä ladattavista tiedostoista pitää kertoa ja mainita, että kyseessä on esimerkiksi PDF. 

Ruudunlukija voi hypätä linkistä linkkiin, joten ”Lue lisää” ei kerro käyttäjälle, mistä hänen pitäisi lukea lisää. Samoin näkevälle käyttäjälle linkit ovat yksi silmäilyn kohde, josta pitäisi nopeasti ilmetä käyttötarkoitus. 

Suurempi linkkilista kannattaa sijoittaa tekstin loppuun, josta käyttäjä voi siirtyä eteenpäin hyödyllisiin sisältöihin (“Aiheeseen liittyvää”). Linkkejä voi kuitenkin käyttää leipätekstin keskellä, kun ne liittyvät olennaisesti ja suoraan käsiteltyyn aiheeseen. 

Linkkien avautuminen H3

Linkit avataan johdonmukaisesti samaan ikkunaan. Poikkeuksen tekevät liitetiedostot ja kirjautumista muualle vaativat linkit, jotka pitää merkitä.

Kannattaa myös huomioida otsikko sillä sivulla, johon linkki johtaa. Otsikon nimittäin tulisi mielellään olla sama, josta linkissä puhutaan: esimerkiksi jos linkki on ”Lisätietoja muurahaisten torjunnasta”, niin kohdesivun pääotsikko on ”Muurahaisten torjunta.” 

Tee linkki näin H3

Kun lisäät sisältöön linkkejä, mieti jo valmiiksi hyvät linkkitekstit. Lue tästä ei ole saavutettava linkkiteksti, joten kirjoita mieluummin Tutustu TTK:n toimintaan osiossa Tietoa meistä

Esimerkkejä linkeistä

Pyri kirjoittamaan kehote sisäiseen linkkiin.

Ulosvieviin linkkeihin ei kehotetta. Ulosvievät linkit avautuvat uuteen välilehteen.

Ulkopuolisen tahon ladattava aineisto. Ulosvievät linkit avautuvat uuteen välilehteen.

TTK:n ladattavat aineistot.

Lisää alt-teksti kuvaan H2

Henkilö työskentelee läppärillä kattoterassilla. Taustalla suurkaupungin siluetti ja auringonlasku.
Kuvatekstin tehtävä on selittää tai täydentää kuvaa. Toisin kuin alt-teksti, kuvateksti olettaa, että käyttäjä näkee kuvan.

Kevennä sivun sisältöä visuaalisesti H2

Verkkopalveluun on luotu monenlaisia visuaalisia tehokeinoja (=lohkoja), joiden avulla voit muotoilla sisältöä. Käytä näitä tehokeinoja tuodaksesi esiin sisältöjä ja helpottaaksesi silmäiltävyyttä.

Piilota vähemmän keskeinen sisältö haitariin H3

Joskus on tarvetta tiivistää sisältöä, jotta sivusta ei tulisi kovin pitkä ja tekstipitoinen. Kaikki tieto ei myöskään ole kaikille käyttäjille oleellista. Osan tiedosta voi piilottaa haitariin, jonka osia käyttäjä voi availla halutessaan. Otsikoi silloin haitarin avautuvat osat hyvin, jotta käyttäjä tietää, löytyykö tarpeellinen tieto sieltä. 

Haitarin sisälle voi sijoittaa tekstiä ja kuvia.

  • esimerkki listasta
  • haitarin sisällä

Haitari on hyvä apu esimerkiksi silloin, kun teet UKK-palstaa (Usein kysytyt kysymykset). Kysymyksistä saat haitarin osille sopivat otsikot ja vastaukset voit piilottaa haitarin avautuviin osiin. 

Muista kuitenkin, että todella oleellista tietoa ei saisi piilottaa haitariin. Harkitse siis, milloin käytät haitareita sisällössä

Riko tekstimassaa kiinnostavilla sitaateilla H3

Voit käyttää sitaattia, kun haluat nostaa jonkin hyvän kohdan tekstistä visuaalisesti erottuvaksi osaksi sisältöä. Hyvä sitaattivalinta kiinnittää silmäilevän käyttäjän huomion ja saa hänet jatkamaan lukemista. 

Sitaattia voi toki käyttää myös niin, että esimerkiksi kuuluisan henkilön lausahdus tuodaan osaksi tekstiä, jossa se ei muuten esiinny. Tämä on etenkin uutisartikkeleissa ja blogeissa tyypillisempi tapa. 

Hyvä sitaatti on timantti mielevän miehen sormeen, mutta kivi tyhmän kouraan.

Joseph Roux

Ohjaa käyttäjää eteenpäin H2

Sisällön lopussa kannattaa ohjata käyttäjää eteenpäin ja tarjota hänelle muita hyödyllisiä sisältöjä tai yhteystietoja. Hakukoneet arvostavat myös sisältöjä, jotka ovat käyttäjille hyödyllisiä, ja siksi käyttäjän auttaminen on tärkeää. Voit esimerkiksi listata hyödyllisiä linkkejä sivun loppuun tai valita jonkin ajankohtaisen uutisnosteen, johon käyttäjä voisi tutustua seuraavaksi. 

Voit haluta ohjata käyttäjää ottamaan yhteyttä tiettyyn henkilöön organisaatiossa. Tämä henkilö pitää erikseen ensin lisätä sivuston ylläpidossa henkilöihin, ja näin henkilöyhteystieto voidaan nostaa yksittäisellä sivulla tarpeen mukaan. 

Otsikoi henkilöiden yhteystiedot kannustavasti, niin että käyttäjää kehotetaan ottamaan yhteyttä. Esimerkiksi “Kysy lisää” tai “Meiltä saat lisätietoa”.

Yhteystieto -lohko