RSS Teemat

Luottamus työyhteisössä

Taloudellisen pääoman ohella organisaation kilpailukykyyn vaikuttaa myös sen sosiaalinen pääoma. Työn arvo syntyy vuorovaikutustilanteissa ja keskusteluissa ryhmissä ja verkostoissa.

luottamus


Luottamus on psykologista turvallisuutta ja organisaation kannalta tärkeää sosiaalista pääomaa. Sosiaalinen pääoma kuvaa avointa dialogia ja tasavertaisesta yhteisöllisyyttä. Sen mekanismit, luottamus ja vuorovaikutus, edistävät tiedon kulkua ihmiseltä toiselle. Tällöin rakennetaan yhteisiä merkityksiä ja yhteistä ajattelua tulevaisuudesta ja tavoitteista.

Organisaatiossa luottamus tai sen poissaolo näkyy työkulttuurissa, toimintatavoissa ja työprosesseissa heijastuen myös asiakaspalvelun ja työn laatuun.

Avoimuus työyhteisössä lujittaa luottamusta, mikä näkyy yksilön ja ryhmän jäsenten vastuullisuutena. Samalla syntyy tilaa yhteisöllisyydelle, hyvälle yhteishengelle, tiedon kululle ja organisaation oppimiselle. Kun luottamus on kunnossa, yhteisö on valmiimpi kohtaamaan vaikeuksia ja kriisejä sekä ennakoimaan ja ratkaisemaan ongelmia. Luottamus onkin työn tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kulmakiviä.

Luottamuksen merkitystä on myös tutkittu laajasti. Eri tutkimuksissa on löytynyt ainakin seuraavia vaikutuksia:
  • Parantaa työilmapiiriä, työtyytyväisyyttä ja johtamista
  • Lisää viestinnän tehokkuutta ja yhteistyötä organisaatiossa
  • Vähentää kontrollin tarvetta
  • Lisää sitoutumista organisaatioon ja sen päämääriin
  • Parantaa suoritustasoa
  • Vähentää ristiriitoja ja helpottaa niiden ratkaisemista
  • Helpottaa muutosten läpivientiä
  • Lisää innovatiivisuutta.

Mitä tekemistä omenalla on luottamuksen kanssa?

Videolla Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija Kari Laine kertoo, mitä luottamus on ja miten sitä voidaan edistää työyhteisössä. Haastattelu on osa Luottamuksen rakentaminen työyhteisössä -verkkotyökirjan aineistoja.

Keskustelukysymykset

Luottamus työyhteisössä -keskustelukysymykset (pdf) (pdf) (60.3 KB)

Aiheesta lisää

Luottamuksen rakentaminen työyhteisön vuorovaikutuksessa -aineistot

Maksuttomat aineistot auttavat työyhteisöjä, tiimejä ja yhteistyöryhmiä rakentamaan luottamusta työn vuorovaikutustilanteissa. Työturvallisuuskeskus 2016-2017.
Aineistot löytyvät myös osoitteesta ttk.fi/luottamus.

Tiimityökirja verkossa
Sähköisen työkirjan avulla työyhteisö tai tiimi voi rakentaa ja vahvistaa luottamusta jäsentensä välillä. Työkirja ohjaa keskustelua, ja tuo sen konkreettiset tulokset dokumentoituna kaikille osallistujille. Työkirja on maksutta käytettävissä verkkotyökaluna.
Rekisteröidy työkirjan käyttäjäksi

Digijulkaisu
Julkaisussa pohditaan ja määritellään ensin luottamuksen käsitettä, sitten paneudutaan luottamuksen vaikutuksiin työyhteisössä ja lopuksi käsitellään käytännön keinoja luottamuksen rakentamiseen ja vahvistamiseen.
Luottamuksen rakentaminen työyhteisön vuorovaikutuksessa -digijulkaisu

Muualla verkossa

Hyvän johtamisen kriteerit
Luottamus ja arvostus on yksi hyvän johtamisen kriteereistä. Kriteerien avulla organisaatiot voivat arvioida ja kehittää johtamista. Työterveyslaitos.





Työhyvinvoinnin sparraustunti verkossa

Maksuton ja vuorovaikutteinen verkkoluento kuukausiteeman aiheesta.
Ajankohdat, ilmoittautuminen ja ohjeita osallistumiseen


Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje