Työturvallisuuskeskuksen blogi

15.6.2017 15.20

Pari sanaa vuorovaikutuksesta työpaikalla

Jos pysyttelee aina mukavuusalueellaan, on vaikeaa saada aikaan muutosta. Tämä pätee myös vuorovaikutukseen työpaikalla. Jos siihen haluaa muutosta, pitää omaa toimintaansa uskaltaa muuttaa. Se ei ole aina helppoa tai mukavaa.

Vuorovaikutus on aika jännä juttu. Usein se tulee miellettyä sellaiseksi, että sanon kaverille jotain ja kaveri siihen tavalla tai toisella reagoi, esimerkiksi vaikkapa vastaamalla kysymykseen ja se oli siinä. Joskus vuorovaikutustilanne kestää kymmenen sekuntia, joskus työpäivän, mutta periaatteessa sama juttu. Simppeli juttu, eikö vain?

No ei. Vuorovaikutus on siinä mielessä hirmuisen mielenkiintoinen tapa tarkastella asioita, että se ulottuu oikeastaan kaikille osa-alueille, joissa ihmisten välillä tapahtuu mitä tahansa viestintää. Eikä välttämättä tarvitse olla edes osapuolena jossain keskustelussa, riittää kun on paikalla tai tietoinen siitä viestinnästä, mitä joidenkin henkilöiden välillä tapahtuu. Hiljaisuus on myös vahva viesti. Päätös osallistua keskusteluun on viesti. Päätös olla hiljaa kuulemastaan on viesti. Päätös kertoa kahvipöydässä kuulemastaan keskustelusta kolmannelle osapuolelle on viesti.

Välillä on tullut pysähdyttyä miettimään tätä asiaa. Erityisesti silloin, kun ihmisillä on erilaisia näkemyksiä asiasta tai ollaan jopa ristiriitatilanteessa. Tai kun joku yksinkertaisesti vain käyttäytyy sopimattomalla tavalla. En nyt tässä keskity sen kummemmin pureskelemaan erilaisia tapoja osallistua tai puuttua keskusteluun. Pitäydyn tässä vuorovaikutuksessa ja sen merkityksessä. Toki tässä asiassa on hyvä muistaa, että meillä on monilla hyvin erilaiset käsitykset siitä mikä yleensäkään on hyvää käytöstä muita kohtaan. Korostan vielä sanaparia "hyvin erilaiset".

Otetaan nyt esimerkiksi kuitenkin täysin hypoteettinen tilanne, jossa yksi työntekijä käyttäytyy epäasiallisesti toista kohtaan. Olen itse samassa huoneessa, mietitäänpä eri toimintamalleja ja niiden vaikutuksia.

1.  En puutu millään lailla tilanteeseen. Näprään kännykkääni enkä ole huomaavinanikaan, mitä tapahtuu.

Viesti: Sallin huonon käytöksen ja rohkaisen huonosti käyttäytyvää antamalla omalla passiivisuudellani hänelle epäsuorasti luvan hänen toiminnalleen.

2.  En puutu, mutta kerron myöhemmin (ja ihan vaan vähän väritetyn version) kolmannelle osapuolelle tilanteesta.

Viesti: Kuten edellä, mutta lisäksi laitoin liikkeelle vielä usein jotakuta osapuolta panettelevan juorun. Vähintäänkin levitän huhupuhetta.

3.  Puutun tilanteeseen. Huomautan henkilölle asiasta ja pyydän häntä muuttamaan toimintaansa.

Viesti: En hyväksy toimintaasi, lopeta se.

 Jos asian näin palastelee, niin on aika selkeää, että vaihtoehto kolme on ainoa järkevä toimintamalli. Miksi sitten niin moni ei toimi näin? Onhan se hirveän paljon mukavampaa vain perustella puuttumattomuuttaan itselleen sillä, että ”ei kuulu mulle”. Ja samalla antaa huonosti käyttäytyvälle luvan tämän toiminnalle. Oikeastaan itse asiassa palkitset tämän henkilön hänen toiminnastaan. Huonolla käytöksellä hän sai tahtonsa läpi tai ainakin kaadettua oman mielipahansa toisten päälle. Ja siitä ei seurannut mitään negatiivista. Miksi ihmeessä huonosti käyttäytyvä muuttaisi toimintamalliaan? Tämähän toimi.

Taisi olla yhdessä valmentajakoulutuksessa jokunen vuosi sitten, kun kuulin mieleenjäävän mietelauseen. ”Mukavuusalue on kaunis paikka, siellä ei vaan koskaan kasva mitään." Lause sopii minusta hyvin moneenkin asiaan. Jos haluaa muutoksen asioihin, yleensä sen eteen on tehtävä jotain. Se ei ole aina helppoa tai mukavaa. Se on kuitenkin vaivan väärti.

 

Kirjoittaja Lasse Kammonen on Työturvallisuuskeskuksen asiantuntija, vastuualueenaan yksityiset palvelualat.

 

 


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.
Sulje

Evästekäytännöt

Tätä sivustoa käyttämällä hyväksyt, että voimme asettaa evästeitä tietokoneellesi tai mobiililaitteeseesi.

1. Mitä evästeet ovat?

Evästeet ovat pieniä datatiedostoja, jotka siirtyvät tietokoneellesi, kun otat yhteyden johonkin verkkosivustoon. Evästeet tallentuvat selaimen käyttämien tiedostojen yhteyteen.

Lisätietoa evästeistä saat sivulta www.aboutcookies.org.

2. Miksi evästeitä käytetään?

Evästeet tunnistavat tietokoneesi, kun tulet sivustolle uudelleen. Ne muistavat myös sivustolla aikaisemmin tekemäsi valinnat ja parantavat siten sivuston käyttökokemusta. Evästeiden avulla pystyy esimerkiksi tunnistamaan käyttäjän laitteet sekä mukauttamaan mahdollisia mainoksia sivuilla sekä mahdollisissa muissa palveluissa.

3. Mitä evästeitä käytetään?

Jotkin evästeet ovat sivustomme teknisen toiminnan ja käytön vuoksi välttämättömiä. Nämä evästeet eivät kerää käyttäjästä tietoa, jota voitaisiin hyödyntää markkinoinnissa tai muistamaan käyttäjän valitsemia sivustoja.

Suorituskykyä mittaavat evästeemme keräävät tietoa siitä, miten käyttäjät käyttävät verkkosivujamme (esim. eniten käytetyt sivut, mahdolliset virheviestit). Nämä evästeet eivät kerää käyttäjistä tunnistettavia tietoja, vaan ne ovat anonyymejä ja niitä käytetään ainoastaan parantamaan nettisivujen toimivuutta.

Sivuilla olevat kolmansien osapuolten liitännäispalvelut (esim. mainokset, YouTube-videot, Google-tilastointi tai Facebook-liitännäiset) saattavat tallentaa käyttäjän tunnistamiseen käytettävää tietoa, mihin emme valitettavasti voi vaikuttaa. Jos haluat estää niitä seuraamasta liikkumistasi verkossa, voit kytkeä ns. kolmannen osapuolen evästeet pois käytöstä selaimesi asetuksista. Ohjeet löydät selaimesi ohjesivuilta.

Sivuillamme saattaa olla myös painikkeita, jotka helpottavat sisällön jakamista eri verkkoviestintäympäristöihin ja sosiaaliseen mediaan. Jos käytät näitä painikkeita, valitsemaltasi palvelulta voidaan asettaa eväste päätelaitteellesi. Nämä evästeet eivät ole hallinnassamme. Lisätietoja kolmannen osapuolen evästeiden käytöstä saat kyseisen osapuolen verkkosivulta.

4. Evästeiden hallinta ja estäminen

Jos et halua vastaanottaa evästeitä, voit muuttaa Internet-selaimesi asetuksia niin, että saat ilmoituksen aina kun evästeitä ollaan lähettämässä tietokoneellesi. Vaihtoehtoisesti voit estää evästeiden käytön kokonaan. Evästeiden käyttöä voi rajoittaa tai sen voi estää Internet-selaimen kautta (katso tarkemmat tiedot selaimen ohjeista).

Jos estät evästeiden tallennuksen tai poistat ne käytöstä, jotkin verkkosivujemme toiminnoista eivät välttämättä toimi oikein.

Sulje